MEGOSZTÁS

Itt próbálunk segítséget nyújtani azok számára, akik csak most kezdik, vagy még nem mélyültek el a szaunázás és a wellness világában. Megnézzük, mire figyeljünk oda, hogy tényleg felhőtlenül pihenhessük ki magunkat, hogyan állítsuk egészségünk szolgálatába a szaunázást. Továbbá megnézzük mik az illemszabályok és szokások ma a szaunákban és a pihenő idők alatt.

Mielőtt bemegyünk:

1.Készüljünk, fel lelkileg a megtisztulásra majd készítsük fel testünket is erre a néha megterhelő folyamatra. Mikor szaunázni indulunk, lehetőleg kerüljük a smink és az illatszerek használatát. Hagyjunk otthon mindent, ami nem természetes, hisz itt úgysem lesz szükség rájuk, ide értve az ékszereinket is. Ezek külön veszélyesek is lehetnek, hiszen átforrósodva égethetik bőrünket és akár égési érüléseket is okozhatnak. Kezeken viselt gyűrűvel vigyázzon mindenki, hiszen a melegtől az ujjak megvastagodhatnak, és a gyűrűk elszoríthatják az ujjak keringését.

2.Ne kezdjünk neki jóllakottan vagy éhgyomorra. Figyeljünk arra lehetőség szerint, hogy étkezés után 1,5 -2 órával ideális a szaunázás. Tele gyomor esetén a szervezetünk elég nagy energiákat mozgósít az emésztés felé is és a szauna is igénybe veszi. Ne kényszerítsük arra, hogy energiákat kelljen megosztani és rossz közérzetben kevesebb időt tudjunk eltölteni. Éhgyomor esetén a vércukorszint leesése nagyon veszélyes lehet, mert még az egészséges emberek is rosszul lehetnek ezen okból illetve kollapszus léphet fel, ami ájulással járó vérkeringési zavar.

3. Megerőltetés vagy aktív testmozgás után, esetleg fokozott izgalmi állapot elmúltával kb .15-30 perc nyugalmi állapot szükséges a szaunázás megkezdése előtt.

4. Ittasan vagy másnaposan nem a szaunában kell gyógyulni, erre nem igazán alkalmas. Tapasztalataink szerint a másnaposság elmúltával segíti a gyorsabb regenerálódást, hamarabb felfrissül a meggyötört test, és kidobja magából a bekerült mérgező anyagok egy részét.

5. Mindenképpen érkezésünk után tájékozódjunk a szauna házirendjéről és tartsuk is be maximálisan.

6. Magyarországon is egyre elterjedtebb és elfogadottabb, hogy szaunázás
közben nem viselünk ruhát, fürdőruhát. Ha ilyen helyre megyünk szaunázni mi is hagyjuk az öltözőben fürdőruhánkat, de mindenképpen törekedjünk arra, hogy minél kevesebb részünket fedje ruha. Tudni kell, hogy a ruha alatt a bőr nem csak izzad, hanem pállik is egyszerre és bizonyos bőrtípusú embereknél akár ekcémát is okozhat. Fontos, hogy bőrünkről minél nagyobb felületéről, minél könnyben tudjon elpárologni az izzadság. Tehát ilyen helyeken mielőtt levetkőznénk, keressük meg a szauna személyzetet és kérjünk tőlük szauna lepedőt.
Ez általában mindig benne van az árban. Ha ragaszkodunk saját törölközőnkhöz, akkor kedvünkre használhatjuk azt is, viszont figyeljünk rá, hogy elég nagy legyen, amikor leülünk a padra, minden részünk és végtagunk alá jusson belőle elég. Anyagát tekintve fontos, hogy minél kevesebb műszálat tartalmazzon. Tekerjük magunk köré a lepedőt, amíg be nem ülünk a szaunába.

7. Fürdőruhás szaunában is nagyon fontos, hogy csak a saját törölközőnkre üljünk és minden esetben szintén úgy, hogy közvetlenül semelyik részünk se érintkezzen a paddal. A műanyag fürdőruhák nem arra lettek kitalálva, hogy tartósan 90-100 fokon olvasszuk őket, ettől tönkre is mehetnek, gyakori szauna használat alatt elvesztik rugalmasságukat. Igyekezzünk olyan fürdőruhát találni, ami jól tűri a forróságot és minél kisebb részen fedi a testet, zárja el az izzadság párolgásának útját. Speciális helyeken lehet kapni férfiak és nők számára kifejlesztett szauna ruhákat ezekben a szaunázás kényelmes és mégis ott takar, ahol arra szükség van. Ha a szaunázás fürdőzéssel van egybekötve, akkor a fürdőruhából kipárolgó medence víz közvetlenül belélegezve (inhalálva) nem az egészséget szolgálja, sőt kifejezetten káros. Tehát, talán egészségesebb, ha szaunázás után megyünk úszni, és nem pedig fordítva.

8. Minden szauna menet előtt, le kell zuhanyozni alaposan meg kell mosakodjunk, hogy bőrünk minél tisztább legyen a lehető legkevesebb vegyszer maradjon rajta. Zuhanyozás után, törölközzünk teljesen szárazra, mert a szaunában a nedves bőr nehezebben kezd el izzadni.

9. Miután testileg és lelkileg készen állunk arra, hogy elfoglaljuk helyünket a szaunában, gondoljuk végig, hogy lehetőség szerint hova szeretnénk ülni. A magasabb helyeken intenzívebb a szauna hatása, többször éri testünket nagyobb forróság, míg alul valamivel kevésbé tűnik melegnek. A hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy lent vagy fent találunk magunknak helyet, mivel a szervezet 50-60 fok felett már gőzerővel dolgozik a hűtésen és megindul az izzadás folyamata ez egész testfelületen.

10. Mielőtt a szaunába lépnénk, nézzük meg az ajtót vagy az ajtó környékét nem jelöltek e rajta éppen futó szauna programot. Amennyiben jelezve van rajta, akár mennyire is kíváncsiak vagyunk, ne lépjünk be a szaunába, ne zavarjuk meg a szauna mester munkáját és a bent ülők pihenését. Ha részt szeretnénk venni mi is ráöntéseken, szauna szeánszokon, kérdezzük meg a személyzetet a következő program kezdetéről és áráról. Modern szaunákban az ajtó felett világító led vagy lámpa jelezheti, hogy meddig ne lépjünk be, meddig tart a következő párásítás időtartama, ilyenkor az ajtó nyitogatása illetlenség, továbbá a friss gőzt is kiengedjük az ajtón.

11. Ha nincs program nyugodtan, de a lehető leggyorsabban lépjünk be a szaunába, úgy, hogy az ajtó minél rövidebb ideig legyen nyitva, feleslegesen ne nyitogassunk, ha esetleg már az ajtón keresztül látszik, hogy sokan vannak bent, akkor várjunk egy kicsit, míg fel nem szabadul hely részünkre. Papucsunkat mindenképpen hagyjuk, az ajtó előtt ne vigyük be. A mai papucsok jelentős része különböző ragasztókkal van összerakva és hőre lágyuló műanyagból készül. A szauna melegében mérgező gázok szabadulhatnak fel belőle, és ez már nem mondható egészségesnek sem saját magunk sem szaunázó társainak számára.

12. Mikor belépünk, és ha már tartózkodnak, bent akkor illik köszönni, csendben, de érthetően üdvözölni velünk szaunázókat. Terítsük, le szauna lepedőnket arra a helyre ahova ülni szeretnénk úgy, hogy teljesen beborítsa a padot és amennyiben a felső padon foglalunk helyet akkor jusson belőle a lábunk alá is, hiszen itt máskor emberek ülnek, és senki sem szeretne más izzadságában ülni. Majd foglaljunk helyet. Ne furakodjunk, igyekezzünk minél észrevétlenebbek maradni, és minél hamarabb elfoglalni azt, helyet ahol végig fogjuk ülni azt az időt, amit kényelmesen, elviselünk.

Ha már bent vagyunk:

1. Ne bámészkodjunk, ne feszélyezzük magunkat és ne viselkedjünk kihívóan. Élvezzük a test és lélek szabadságát, viselkedjünk természetesen, akármilyen alkatúak és korúak is vagyunk. Bármennyire is talán zavarban érezzük magunkat a pőreségünkért a magunkra tekert lepedő és törölköző gátolja a bőr szabad légzését és izzadását, viszont erősíti a kipállás veszélyét. Ennek ellenére elfogadott, hogy a férfiak a derekuk köré, hölgyek pedig mell fölött megkötött szauna lepedővel szaunázzanak. Sokan, akik idegenkedtek ettől a meztelenségtől szép lassan megszokták, és megérezték a fürdőruhás és a naturista szaunázás közötti különbséget. Ha valaki figyel magára a felszabadult érzésre, meg fogja érteni miről szól ez. Szégyenlősebbeknek talán annyit megnyugtatás képen annyit, hogy kevesebben nézik meg őket itt mint fürdőruhában a strandon.

2. Szaunázás közben minél kevesebbet fészkelődjünk vagy üljünk át másik helyre, főként ne tornázzunk. A mozgás ezen a hőmérsékleten megterheli a légzést és keringést a szükségesnél jobban.

3. Ha ki kell mennünk, vagy elég volt a melegedésből akkor se foglaljuk magunk vagy más számára a helyet még a második szauna menethez sem. Töröközőnket vigyük ki, hagyjunk leülni másokat is. A szaunában mindenki ott ül vagy fekszik, ahol éppen helyet talál, erre nem kell engedélyt kérni senkitől sem, de vigyázzunk, hogy mindenki kényelmesen elférjen szükség estén egy kicsit húzzuk össze magunkat.

4. Ha szeretnénk párásítani vagy illóolajos vizet ráönteni a szauna kövekre, akkor előtte a szaunában mindenkit kérdezzünk meg, hogy nem zavarja e. Ha valaki nem szeretné, tartsuk tiszteletben a kérést ás várjuk meg míg távozik. Ha valaki vizet locsol a kályhára akkor illik legalább 3-4 percig nem kimenni, hagyni, hogy a forró gőzből mindenki kivehesse a részét. Természetesen, ha rosszul leszünk, akkor semmi ne tartson vissza minket, de csak ebben az egy estben. Ha van szaunamester, és a házirend szerint ő figyeli szauna páratartamát akkor ezt a feladatot hagyjuk meg neki, így elkerülhetőek a félreértések és viták. Ma már vannak modern szaunák ahol a ráöntést és párásítást automatika végzi. ilyenkor vagy az ajtó felett vagy valahol a szaunában egy figyelmeztető lámpa gyullad ki. Ha már terveztük a kimenetelt akkor most tegyük meg, ne akkor amikor a rendszer bespricceli a kályhára a vizet és elkezdődik a párásítás. Ha nem tudjuk milyen helyen vagyunk és kinek a feladata a ráöntés és párásítás akkor nézünk körül a szaunában találnunk- e dézsát és kanalat erre a célra. Ha van, akkor általában szabadon tehetjük rá a vizet a kövekre.

5. Ha szauna szeánszon veszünk részt, érkezzünk időben, felkészülten, wc és zuhanyhasználat után szárazra törölközve. A program alatt a szauna mester utasításait tartsuk be. Kövessük pontról pontra. Általában a szükséges kellékeket nem kell nekünk vinni, ő fogja szétosztani, a megfelelő időpontban. Elsődlegesen ő vigyáz a tisztaságra, érkezésünkre lefedi a padokat tiszta lepellel. Kimenni a szauna program alatt nem ildomos, csak végszükség esetén hagyjuk el közben a szaunát, úgy, hogy előre jelezzük távozási szándékunkat a ráöntést végző szauna mester felé. A szauna program végén a szauna mesternek jár a taps.

6. Ne mászkáljunk a szaunából ki és be. Igyekezzünk lehetőség szerint akkor kimenni amikor éppen jön be vagy megy ki valaki. Az ajtó nyitogatásával a bent ülőket zavarjuk és sok esetben feleslegesen szellőztetünk.

7. Ne használjunk a szaunában dörzskefét, egyrészt másokat zavarhatunk vele, másrészt megterheli a szervezetet és keringést az izzadság ledörzsölése. Nem marad lehetőség a párolgással való hőelvonásra és a bőrfelület hűtésére.

8. Szauna olajokkal az élmény fokozható, de használata esetén vigyázzunk, hogy kimondottan erre a célra gyártott anyagot vigyünk be magunkkal, mert nem minden illatanyag alkalmas és használható szaunázás közben, pontosan tartsuk be az adagolási utasításokat. Figyeljünk mások és saját egészségünkre.

9. Figyeljünk a szaunában egymásra, ha valaki nem tartaná be a szabályokat óvatosan figyelmeztessük, segítsünk neki megismerni, megtanulni élvezni a szauna adta örömeket, de ne oktassuk ki.

10. Lehetőség szerint ne beszélgessünk hangosan a szaunában, hagyjuk, hogy a velünk szaunázók pihenhessenek, relaxáljanak, ne zavarjuk őket. Beszélgetve a szaunázás sokkal fárasztóbb a szervezet számára, és még a méregtelenítés befejezése előtt elfáradhatunk. Élvezzük a csendet és hagyjuk, hogy más is ezt tegye.

11. Soha ne együnk és ne igyunk a szaunában, legfőképpen alkoholt ne. A felgyorsult anyagcsere miatt az alkohol sokkal hamarabb fejti ki hatását. A normál folyadék pótlást is hagyjuk a szaunázás legvégére szervezetünk működésének szempontjából nem mindegy honnan von el vizet. Ha ez a folyadékpótlás lehetővé válik a bélrendszerből, akkor elmarad a salaktalanítás. Folyadék hiányában a melegítés hatására vér átmenetileg besűrűsödik, majd lehűlés után újra felhígul a szövetekben tárolt víz által. Ez a folyamat teljesen veszélytelen, serkenti sejtjeink működést. Szaunázás után viszont pótoljuk az elvesztett folyadékmennyiséget 100%-os gyümölcslével vagy tiszta ásványvízzel.

12. Figyeljünk egymásra, ha észrevesszük, hogy valaki rosszul lett azonnal segítsünk neki, kísérjük ki, és hívjunk segítséget.

13. Ha a szaunában volt módunk lefeküdni és úgy pihenni, akkor mielőtt kimennénk, mindenképpen szép lassan üljünk fel, hagyjuk, hogy a keringés helyre álljon és csak utána induljunk el kifelé, így elkerülve a szédülést és az ájulás veszélyét.

Utána:
1. 1.Szaunázás után mindenképpen tartsunk pihenőt egy- egy szaunázási fázis között, ami legalább addig tart ,mint amennyi időt a szaunában töltöttünk, várjuk meg hogy testünk lehűljön, hogy utána újra kezdhessünk mindent előröl, nagyon fontos, hogy testünk tudjon regenerálódni, hiszen minden szervünk felgyorsul és a szervezett egy mesterséges lázas állapoton megy keresztül.

2. 2.Közvetlenül a hő fürdőzés után meleg vízzel, ne tusoljunk le és ne üljünk bele, kerüljük el a közvetlen bőrpakolásokat, ugyanis ezek megterhelik a légzést, rontják a keringést.
3. 3.Merülőmedence használata tusolás nélkül nemcsak a higiéniára van rossz hatással, mert kifejezetten méreganyagokkal szennyezi a medence vizét, továbbá a hirtelen megmártózás magában hordozza az összeomlás veszélyét is.

4. 4.Ne kezdjünk sportolni, gimnasztikázni közvetlenül a szaunázás után. A keringési rendszerünk helyreállításában különösen veszélyes. A mozgás merüljünk kevés sétában, hűtve a légzőszerveinket a friss levegőn

5. 5.Egy nap a szaunázási ciklusok egészséges mértéke maximum napi 3-4 szauna menet a közte lévő pihenőkkel. Hetente háromszori szaunázásnál többet ne erőltessünk magunkra. Ha már rendszeresen minden héten szaunázunk, akkor már elég sokat tettünk egészségünk érdekében. Könnyebben vészeljük át a nyálkás- náthás átmeneti időszakokat.

A szauna kabin nem túlélőkabin, ne használjuk tovább, mint ameddig jól esik!
Térjünk vissza a természethez és természetességhez.