MEGOSZTÁS

Itt van az ősz, itt van újra… Itt az ideje, hogy a nyár bőségkosara után ráhangolódjunk az ősz kínálatára, ami szintén sok lehetőséget ad az egészséges étkezésre. Nézzük (a teljesség igénye nélkül!), mit miért érdemes fogyasztanunk az ősszel.

A szőlő egyik legfinomabb gyümölcsünk, gazdag C-, B6-vitamin és folsav forrás. Olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagokat tartalmaz, mint a kalcium, vas, foszfor, magnézium és szelén. Erős antioxidáns tartalmának köszönhetően lassítja az öregedést.

A sárga szőlő kiemelkdően sok vasat tartalmaz, ami hasznos fegyver az őszi fáradtság ellen.

A szőlő hőt szabadít fel a gyomorban, ami enyhítheti az emésztési zavarokat. Kevesen tudják, de még a veséket is tehermentestíheti, és erős antibakteriális és antivirális hatással is bír.

Különösen ajánlott szívbetegeknek, mivel a vér nitrogén-monoxid szintjének növelésével csökkentheti a vérrögképződést.

A sütőtöknek számos fajtája ismert, és széles körűen felhasználható: sütve, főzve, nyersen lereszelve vagy lének préselve. Fogyaszthatjuk desszertként, de akár önálló köretként is. A húsán kívül érdemes megennünk a magját is pirítva, nem is szólva a belőle készülő olajról.

Hatóanyagai: fitoszterolok, tokoferol (E vitamin), aminosavak (pl a féreghajtó hatású kukurbitin), nyomelemek (szelén, mangán, réz és cink), zsíros olaj, fehérje, rostanyag, karotinoidok, A-, B-, C-vitamin, kalcium, foszfor, magnézium.

Magas kálium- és víztartalmának köszönhetően támogatja a vértisztítást.

A fitoszterin egyes kutatások szerint hatékony koleszterin szint csökkentő lehet. Aminosavai közül a citrullin hasznos segítője lehet a prosztatabántalmakban szenvedőknek, de a testépítők készítményeiben is jelen van, mert energiatöbbletet biztosít az izmoknak.

Keveset beszélünk a fügéről, pedig hihetetlen sokoldalú gyümölcsünk. Könnyen termeszthető, fogyasztható nyersen, készíthetünk belőle lekvárt, de akár bort is, sőt sült húsok és sonkás ételek mellé is kiváló.

Jó hatással van az idegekre, fokozza a sejtek anyagcseréjét, csökkentheti a vérzékenységet.

A füge az emésztőrendszer egyik legjobb barátja: magas B-vitamin tartalmának köszönhetően növeli a belek felszívóképességét, apró magjai pedig serkentik a bélműködést.

Jóbarátja lehet a fogyókúrázóknak is, mert magnézium tartalma segíti a fehérje és a szénhidrát lebontását, ráadásul a nyers változata viszonylag alacsony kalóriatartalmú.

Mindenképpen helyet kell kapnia a felsorolásban a diónak. A rendszeres diófogyasztás talán a leghasznosabb őszi-téli egészségvédő szokás.

Tökéletes forrása a telítetlen zsírsavaknak, magas az antioxidáns tartalma, vértisztító és emésztést serkentő hatású, bizonyítottan szívbarát, természetes módon segíthet a magas koleszterin ellen vívott harcban, és újabb kutatások szerint fontos szerepe lehet a rák megelőzésében is, valamint kísérletek igazolják, hogy nőknél sikeres lehet a 2-es típusú diabétesz megelőzésében.

FONTOS azonban, hogy magas kalóriatartalma miatt a korlátlan fogyasztása elhízáshoz vezethet.

Helyet kell még kapjon ebben a felsorolásban az alma, a körte, a vörösáfonya, a mogyoró, a mandula, de akár a mandarin is. Ezzel folytatjuk legközelebb…